dimecres, 1 de juliol del 2020

Andana Edicions i els àlbums Il·lustrats: La Maria no té por


Andana és una editorial jove, molt jove. D'aquelles que pots arribar a pensar "Pobres! Amb els temps que corren" però fora prejudicis!... la joventut porta l'energia associada, i idees noves i noves maneres. I amb ganes i feina, molta feina n'estic convençuda, i bona formació és clar, les coses han d'eixir bé, per justícia.
I ja que en aquest blog parlem bàsicament de literatura infantil, em deturaré a la secció Àlbums il·lustrats Locomotora, que és, ja ho sabeu, el que més m'apassiona.

En tenim un bon grapat, d'àlbums, tots ells publicats al mateix temps en català i en castellà, per allò de la pròpia llengua i de la supervivència.
No puc, ni vull ara mateix, parlar de tots, tot i que de ben segur que hi ha coses de profit en cadascun d'ells. Avui us parlaré molt breument d'un d'ells, un que ja coneixia abans de rebuscar en el catàleg de l'editorial.

La Maria no té por. El llibre dels Espantacriatures



Un àlbum que ben bé podria ser de culte a les escoles i a totes les cases amb menuts: hi trobem tots els personatges fantàstics de la nostra tradició oral valenciana: el butoni, la quarantamaula, l’home del sac, la bubota...
Tot
amanit amb un fil conductor on la petita Maria és la protagonista. L'autor del reeixit text és Francesc Gisbert, de les "espantoses" il·lustracions Ricardo Maniscalchi i de la música (sí, sí! una cançó exclusiva del conte que trobem en el CD) Dani Miquel. Tot plegat un conjunt molt arredonit. A mi em va fascinar des del primer moment.
I la versió en castellà? Ara com ara no n'hi ha. Potser és que és difícil de traduir, tal vegada és que el mercat no el rebria amb bons ulls. Jo diria que una obra així mereix traspassar fronteres.

Llegiu-ne la ressenya a la web de Margarida Castellano El Marcapàgines.
M'agradarà saber com han rebut el llibre els alumnes d'infantil de la mestra Antònia Munar de l'escola Mata de Jonc. És un regal que li vaig fer quan em va acollir amb tant d'amor a casa seva en l'intercanvi escolar Escola Gavina - Mata de Jonc. (... quants records!!)  (2016)

Us haig de contar un secret, a partir d'aquest llibre fantàstic m'he començat a imaginar un bosc... un bosc concret d'un poble concret, on els xiquets  xiquetes puguen jugar a monstres, a bruixes, a fer-los front i a fer-s'hi amics, a imaginar, a viure amb intensitat.... Un bosc amb elements que recorden tots aquests personatges, troncs i pedres amb esperit, parets amb els personatges pintats...
M'he imaginat un bosc on un cop a l'any es faça la festa dels espantacriatures, on els conta-contes expliquen històries meravelloses de gegants i donyets, on canten per a il·lusionar a menuts o grans, on la nostra cultura literària infantil siga reconeguda de manera viva, on natura i cultura estimules el joc infantil.
Somnis!!
;)

A la web de l'editorial hi trobareu informació detallada, vídeos, ressenyes, notícies.... d'un fum d'àlbums il·lustrats. Perdeu-vos-hi: Els àlbums a Andana Editorial