BIBLIOGRAFIA: LITERATURA i EDUCACIÓ

* Duran Teresa i Ros Roser, Primeres lectures: Llegir abans de saber llegir. Barcelona, La Galera, 1998.

* Aulet, Jaume,  Miquel Desclot i la poesia per a infants a Revista del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, núm. 123, desembre del 2004.
 http://www.escriptors.cat/?q=aelc_premisdiazplaja_aulet (Novembre 2014)

* Entrevista a Maia Beneyto


* «Informe. Premios Nacionales», Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, núm. 159 (abril 2003), p. 13. 
* AAVV, Aimer lire. Paris: Bayard Presse, 1982
·    
 
* AAVV, L'enfant lecteur, Tout pour faire aimer les livres. Paris: Ravista Autrement. Série Mutations, núm 97 març 1988
·     
* CRUZAT, F DESPINETTE, J CRUZIAT E.S. Lis-moi ca! Paris: Éditions Universitaires, 1988
·     
* DUPONT-ESCARPIT, D. i LAPONTE, C. Guide des il·lustrateurs du livre de  jeunesse français. Paris: Éditions du Cercle de la Librairie, 1988
·     
* DURAND, M i BERTRAND, G., L'image dans le livre pour enfants, Paris. L'école des loisirs, 1975.
·     
* ESCARPIT, D i VAGNÉ-LEBAS, M. La litérature d'enfance et de jeunesse, París: Hachette, 1988.
·     
* GARCIA, C. i LLUCH, G. Teoria i pràctica al voltant de la literatura per a infants i joves, València: Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, 1990.
·     
* HÜRLMANN, Bettina. Tres siglos de literatura infantil europea. Barcelona, Juventud, 1968.
·     
* JAN, Isabelle, La litérature enfantine, París: Les éditions Ouvrières, 1985.

* VALRIU, Caterina, Història de la literatura infantil i juvenil catalana. Barcelona:La Galera-Pirene, 1997

* (20) Discurs llegit per l’autor, en qualitat de Premio Nacional de Literatura Infantil y Juvenil, a la Biblioteca Nacional de Madrid. Es pot llegir a la secció «L’opinió» del web de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (www.escriptors.com/pagina.phd?id_text=48).

* Carme ALCOVERRO, «Bons temps per a la lírica?», Escola Catalana, núm. 406 (gener 2004), p. 6-7;

* Gemma LLUCH, «Hi ha poesia per a infants?», Caràcters, núm. 1 (octubre 1997), p. 20.

* Joaquim MARCO, «Neopopularismo en la joven poesía catalana», La Vanguardia (17-VIII-1998).

* Josep Antoni FLUIXÀ, «Més poesia, mestre!», Caràcters, núm. 25 (octubre 2003), p. 38.

* Josep Maria ALOY, «Poesia per a gent jove», Escola Catalana, núm. 406 (gener 2004), pp. 8-10.

* Laia MARTÍN, «El plaer d’escoltar, la joia de dir. Entrevista al poeta Miquel Desclot», Escola Catalana, núm. 406 (gener 2004), p. 33-40. La citació esmentada és a les pp. 34-35.

* M. Eulàlia VENTALLÓ, «Poesías para niños con mucho ritmo», La Vanguardia. Culturas, núm. 83 (21-I-2004), p. 12.

* Margarida PRATS RIPOLL, «La poesia per a infants: un gènere entre el folklore i l’obra d’autor»,

* Margarida PRATS RIPOLL, «Un paisatge de veus i de silencis. Algunes característiques de la història dels llibres de poesia per a infants», Escola Catalana, núm. 406 (gener 2004), pp. 23-25.

* Miquel Desclot, «La poesia per a infants a Catalunya», Faristol, núm. 15 (març 1993), pp. 31-34.

* Miquel DESCLOT, «Poeta per a infants? Una experiència personal», Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, núm. 10 (octubre 1996), p. 89-94. La citació és a la p. 92.

* Miquel DESCLOT, entrevista no signada inclosa a «Informe. Premios nacionales», Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, núm. 159 (abril 2003), pp. 13-14

* Miquel DESCLOT, Oi, Eloi?, Barcelona, La Galera, 1995, p. 103. La nota no va signada, però no seria estrany que fos atribuïble a l’autor del llibre.

* Miquel PUJADÓ, «Miquel Desclot o la música dels mots», Catalunya Música. Revista Musical Catalana, núm. 168 (octubre 1998), pp. 12-15.

* Oriol IZQUIERDO, «Versos menuts. L’obra dels poetes d’ara per als infants d’ara», Faristol, núm. 35 (novembre 1999), pp. 4-7.

* Pep MOLIST, «Versos de la primera edat», Quadern El País, núm. 1037 (18-IX-2003), p. 2.

* Pere FARRÉS, «La lluna en un cove», Reduccions, núm. 6 (gener 1979), pp. 81-82;

* Pere MARTÍ BERTRAN, «Poesia per a infants i joves: els premis literaris», Escola Catalana, núm. 406 (gener 2004), pp. 26-27.

* Teresa COLOMER (ed.), La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona / Institut de Ciències de l’Educació, 2002, pp. 47-56,

* Teresa DURAN, «Miquel Desclot, el poeta que s’ha adreçat als nostres infants», Faristol, núm. 15, març 1993, pp. 37-42.

* Versos perversos
de Roald Dahl (1986),

* "Leer para ser mejores" http://revistababar.com/wp/leer-para-ser-mejores-miquel-desclot/  (NOvembre 2014)


* CONTES I EDUCACIÓ INFANTIL:
 - Nitsch Cornelia, Cuentos que ayudan a los niños. Lecturas para curar, consolar y alentar. Barcelona, Ediciones Medici, 2001

- Ortner Gerlinde, Nuevos cuentos que ayudan a los niños. Historias que tratan de agresividad, miedo y inseguridad, y de lo que los padres deberían saber acerca de estos sentimientos. Para niños de 6 a 10 años. Barcelona, Circulo de Lectores, 2002.

* EDUCACIÓ INFANTIL:
- Méndez, Francisco Xavier, Miedos y temores en la infancia. Ayudare a los niños a superarlos. Madrid, Ediciones Pirámide, 2000

 * SOBRE ÀLBUMS IL·LUSTRATS:

- DURAN, T.: Del abecedario al álbum ilustrado, en CLIJ, núm. 5, pp.19-25.
- DURAN, T.: Ilustración, comunicación, aprendizaje, en Revista de Educación, núm. Extraordinari 2005, pp.239-253.
http://www.revistaeducacion.mec.es/re2005/re2005_18.pdf

-
Gómez Hernández, José Antonio, Peñalver Martínez, Ángel  (2000): ¡Hay que ver! Una aproximación al álbum ilustrado, Salamanca: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.- GARRALÓN, A. (2001): Historia portàtil de la literatura infantil, Madrid:Anaya.
-
SALISBURY, M. (2004): Ilustración de libros infantiles.  Cómo crear imágenes para su publicación, Barcelona: Acanto.
- SALISBURY, M.
(2007): Imágenes que cuentan. Nueva ilustración de libros infantiles, Barcelona: Gustavo Gili.
- SCHON, I.; CORONA BERKIN, S. (1996): Introducción a la literatura infantil y juvenil, International Reading Association.
- COLOMER, T. (1999): Introducción a la literatura infantil i juvenil, Madrid: Síntesis Educación.
(2002): Siete llaves para valorar las historias infantiles, Madrid: Germán Sánchez Ruipérez
- Gemma Lluch

* LA TEORIA SEGONS TERESA DURAN:
Estudis:


  • El paral·lepíde blau. Estudi de l'obra narrativa per a infants i joves de Gabriel Janer Manila. Palma: Govern Balear, Conselleria de Cultura, Educació, 1991.
  • Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir. Barcelona: La Galera, 1998.
  • Un i un fan cent. Barcelona: La Galera, 2002.
  • Àlbums i altres lectures: Anàlisi dels llibres per a infants. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat, 2007.
  • I els següents capítols de llibres:
  • Taller de contes i rondalles, dins Art i Expressió a l’escola. Vic: Eumo, Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Escola Universitària de Vic, 1986.
  • Les rondalles avui. L’art de veure-hi a través de la paraula dins IV jornades de Cultura Popular a les Balears. Manacor: Ajuntament i Dept. de Cultura, 1998.
  • El sector professional implicat en la literatura infantil i juvenil dins I Congrés de Literatura Infantil i Juvenil Catalana, Quaderns Divulgatius 9. Barcelona: Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, 1998.
  • Pero, ¿qué es un álbum? dins Literatura para cambiar el siglo. Salamanca: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1999.
  • La il·lustració de les rondalles populars, dins De la narrativa oral a la literatura per a infants. València: Bromera, 2000.


  • Sinopsis de la historia de la Literatura Infantil y Juvenil Catalana dins Actas del II Congreso de Literatura Infantil y Juvenil. Historia Crítica de la Literatura Infantil e Ilustración Ibéricas. Mérida: Editora Regional de Extremadura, 2000.
  • La literatura en la etapa de educación infantil, dins Didáctica de la lengua en educación Infantil. Madrid: Síntesis, 2000.
  • La literatura xica: de contes i rondalles dins Els reptes de l’Educació Infantil, V Jornades d’Innovació en l’Etapa de l'Educació Infantil, Bellaterra, ICE de la UAB, 2001.
  • Le livre de jeunesse en Espagne. Un trésor caché, dins Le livre pour la jeunesse. Patrimoine et conservation répartie. Paris: FFCB, La Joie par les livres, 2001.
  • L’evolució històrica al llarg del segle, dins La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis, T. Colomer (ed). Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2002.
  • Roc Riera Rojas. Il·lustrador d’ofici. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2003.
  •  
    BIBLIOGRAFIA FRANCESA:


    Diament, Nic ; Gibello, Corinne ; Kiefé, Laurence (dir.) Traduire les livres pour la jeunesse : enjeux et spécificités : actes du colloque, Bibliothèque nationale de France 31 mai-1er juin 2007. Paris, Hachette Jeunesse, BnF/CNLJ- JPL, 2008. 231 p. Salle I – [418 TRA]

    Di Giovanni, Elena ; Elefante, Chiara ; Pederzoli, Roberta (dir.) Écrire et traduire pour les enfants : Voix, images et mots = Writing and Translating for Children : Voices, Images and Texts. Bruxelles, P.I.E.-Peter Lang, 2010. 343 p. (Recherches comparatives sur les livres et le multimédia d'enfance, 3) Salle I – [418 DIG e]

    Prince, Nathalie La littérature de jeunesse : pour une théorie littéraire. Paris, Armand Colin, 2010. 240 p. (Collection U. Lettres) Salle I – [808.1 PRI l]
    http://www.armand-colin.com/upload/Litterature_de_jeunesse.pdf  (30 septembre 2014)

    Van der Linden, Sophie ; Lorant-Jolly, Annick ; Mirabel, Annie [et al.] (dir.) Images des livres pour la jeunesse : lire et analyser. Paris / Champigny-sur-Marne, Thierry Magnier / CRDP de Créteil, 2006. 232 p.Salle I – [808.741 LOR i]

    Van der Linden, Sophie Lire l’album. Le Puy-en-Velay, L’Atelier du poisson soluble, 2006. 166 p.Salle I – [808.172 VAN l] 

    DIVERSOS 

    Meek, Margaret: The Cool Web Bodley Head Londres, 1971.
    Escarpit, Denise: La llitteraure d’enfance et de jeunesse. P.U.F. París 1981

    Durand, Marion y Bertrand, Gérard: L’image dans le livre pour enfants. L’École des Loisirs, Paris, 1975.

    Patte Geneviève: ¡Dejádles leer!. Pirene Editorial, Barceloba, 1988 
    AA.VV.: Aimer lire. Bayard Presse Jeune París, 1982.
    ARNHEIM, A.: Arte y percepción visual. Madrid, Alianza, 1985. 
    BARTHES, R.: L’aventure semiologique. Paris, Seuil 1985.
    BERGER, J.: Modos de ver. Barcelona, Gustavo Gili, 2000.
    DURÁN, T.:
    - La literatura en colors. Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1989.
    - ¡Hay que ver! Una aproximación al álbum ilustrado. Salamanca, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2000.
    - Leer antes de leer. Madrid, Anaya, 2002.
    DURANS, M.; BERTRAND, G.: L’image dans le livre pour enfants. Paris, L’École des Loisirs, 1975. 
    MOEBIUS, W.: «Introducción a los códigos del libro-álbum», en El libro-álbum: Invención y evolución de un género para niños. Parapara Clave. Caracas, Banco del Libro (1999), pp. 99-114.
    PARRINI, P.: Los recorridos de la mirada. Barcelona, Paidós, 2002.
    Picture book Learning: Multialfabetització i Literacitat mitjançant l’Àlbum Il·lustrat
    Clara Berenguer i Margarida Castellano (Universitat de València)
    1st International Conference: Teaching Literature in English  for Young Learners Facultat de Magisteri  Universitat de València  25-26 October 2012 
    Lerer, S. (2008), La magia de los libros infantiles, Barcelona, Ares y Mares, Crítica.
    Salisbury, M. (2004), Ilustración de libros infantiles. Cómo crear imágenes para su publicación, Barcelona, Acanto.
    Nel, P.; Paul, L. (eds). (2011), Keywords for children’s literature, New York University Press, Nova York. 3
    Meek, Margaret: The Cool Web Bodley Head Londres, 1971.


    Escarpit, Denise: La llitteraure d’enfance et de jeunesse. P.U.F. París 1981


    Durand, Marion y Bertrand, Gérard: L’image dans le livre pour enfants. L’École des Loisirs, Paris, 1975.

    Patte Geneviève: ¡Dejádles leer!. Pirene Editorial, Barceloba, 1988

    AA.VV.: Aimer lire. Bayard Presse Jeune París, 1982.

    ARNHEIM, A.: Arte y percepción visual. Madrid, Alianza, 1985.

    BARTHES, R.: L’aventure semiologique. Paris, Seuil 1985.

    BERGER, J.: Modos de ver. Barcelona, Gustavo Gili, 2000.

    DURÁN, T.:
    - La literatura en colors. Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1989.
    - ¡Hay que ver! Una aproximación al álbum ilustrado. Salamanca, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2000.
    - Leer antes de leer. Madrid, Anaya, 2002.

    DURANS, M.; BERTRAND, G.: L’image dans le livre pour enfants. Paris, L’École des Loisirs, 1975.

    MOEBIUS, W.: «Introducción a los códigos del libro-álbum», en El libro-álbum: Invención y evolución de un género para niños. Parapara Clave. Caracas, Banco del Libro (1999), pp. 99-114.

    PARRINI, P.: Los recorridos de la mirada. Barcelona, Paidós, 2002.

    Picture book Learning: Multialfabetització i Literacitat mitjançant l’Àlbum Il·lustrat
    Clara Berenguer i Margarida Castellano (Universitat de València)
    1st International Conference: Teaching Literature in English  for Young Learners Facultat de Magisteri  Universitat de València  25-26 October 2012

    Lerer, S. (2008), La magia de los libros infantiles, Barcelona, Ares y Mares, Crítica.

    Salisbury, M. (2004), Ilustración de libros infantiles. Cómo crear imágenes para su publicación, Barcelona, Acanto.

    Nel, P.; Paul, L. (eds). (2011), Keywords for children’s literature, New York University Press, Nova York.
    32
    Meek, Margaret: The Cool Web Bodley Head Londres, 1971.

    Escarpit, Denise: La llitteraure d’enfance et de jeunesse. P.U.F. París 1981

    Durand, Marion y Bertrand, Gérard: L’image dans le livre pour enfants. L’École des Loisirs, Paris, 1975.

    Patte Geneviève: ¡Dejádles leer!. Pirene Editorial, Barceloba, 1988

    AA.VV.: Aimer lire. Bayard Presse Jeune París, 1982.

    ARNHEIM, A.: Arte y percepción visual. Madrid, Alianza, 1985.

    BARTHES, R.: L’aventure semiologique. Paris, Seuil 1985.

    BERGER, J.: Modos de ver. Barcelona, Gustavo Gili, 2000.

    DURÁN, T.:
    - La literatura en colors. Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1989.
    - ¡Hay que ver! Una aproximación al álbum ilustrado. Salamanca, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2000.
    - Leer antes de leer. Madrid, Anaya, 2002.

    DURANS, M.; BERTRAND, G.: L’image dans le livre pour enfants. Paris, L’École des Loisirs, 1975.

    MOEBIUS, W.: «Introducción a los códigos del libro-álbum», en El libro-álbum: Invención y evolución de un género para niños. Parapara Clave. Caracas, Banco del Libro (1999), pp. 99-114.

    PARRINI, P.: Los recorridos de la mirada. Barcelona, Paidós, 2002.

    Picture book Learning: Multialfabetització i Literacitat mitjançant l’Àlbum Il·lustrat
    Clara Berenguer i Margarida Castellano (Universitat de València)
    1st International Conference: Teaching Literature in English  for Young Learners Facultat de Magisteri  Universitat de València  25-26 October 2012

    Lerer, S. (2008), La magia de los libros infantiles, Barcelona, Ares y Mares, Crítica.

    Salisbury, M. (2004), Ilustración de libros infantiles. Cómo crear imágenes para su publicación, Barcelona, Acanto.

    Nel, P.; Paul, L. (eds). (2011), Keywords for children’s literature, New York University Press, Nova York.
    32

    Hellige, H.; Klanten, R. ed. (2012), Little big books. Illustrations for children’s picture books, Gestalten, Berlín.

    * Introducción a la literatura infantil y juvenil. COLOMER, T. Síntesis Madrid, 1999

    BATALLER CALDERON, Josep (1981): Contalles populars valencianes, I, València, Institució Alfons el Magnànim. [Bataller, Contalles, I]
    ___ (1999): Les rondalles valencianes, Gandia, CEIC Alfons el Vell. [Bataller, Rondalles valencianes]

    GIMENO BOSCH, Vicent (2009): El gènere narratiu de tradició oral a la Valldigna. Tavernes de la Valldigna.
    LABRADO, Víctor (2007): Llegendes valencianas, criatures de la tradcició oral, Xàbia, Bromera.
    RICO BELTRÁN, Amparo: Col·lecció particular inèdita.
    SANCHIS GUARNER, Manuel (1982): Els pobles valencians parlen els uns dels altres, València, Edicions 3 i 4, 5 vols. [Sanchis Guarner, Pobles valencians]
    VALOR I VIVES, Enric (1950- 1958): Rondalles valencianes, València, Torre, 3 vols. [1950, 1951, 1958]
    ___ (1975-1976): Obra literària completa, València, Gorg, 2 vols. [Valor, Rondalles]
    BELTRAN, Rafael (2007): Rondalles populars valencianes: Antologia, catàleg i estudi dins la tradició del folklore universal. València. PUV. Publicacions Universitat de València [Beltrán, Rondalles]
    CAMARENA LAUCIRICA,

    IMATGES:
    Ce n’est pas une pipe. Pourquoi?
    Ce n’est pas une pomme. Pourquoi?
    Llibres infantils:
    Y se lleva a los ninos que comen poco- Il·ustrador: Ceselli Josephus Jitta (2002)


    Hellige, H.; Klanten, R. ed. (2012), Little big books. Illustrations for children’s picture books, Gestalten, Berlín.



    2
    Hellige, H.; Klanten, R. ed. (2012), Little big books. Illustrations for children’s picture books, Gestalten, Berlín.




    Diccionari d'onomatopeies i altres interjeccions (Llengua i text)
    de Margarida Sanjaume Navarro y Manuel Riera Eures

    Víctor Labrado Llegendes valencianes: criatures mítiques de la tradició oral
    Alzira : Bromera, 2007 (TORRENT)


     * WEBGRAFIA
    Molts recursos on-line
    Salon du livre et de la presse jeunesse Seine-Saint-Denis (Dossier de présentation)
    Littérature jeunesse : 10e art ?! Mais quelle mouche nous a piqués ?

    Amb les mans a la llengua

    Crosses de la literatura per a nens

    Entorn dels models escrits i orals de la LIJ

    Els escriptors demanen que no es rebaixi la qualitat literària dels llibres per a infants i joves

    Las «manipulaciones» en la literatura infantil y juvenil traducida al euskera

    Literatura infantil y juvenil y su traducción.

    Congreso Internacional de Traducción, Literatura Infantil-Juvenil y Didáctica

    DIFERENCIAS CULTURALES REFLEJADAS EN LA TRADUCCIÓN DE LA LITERATURA INFANTIL Y JUVENIL

    Creació d'un conte infantil. De la pàgina en blanc al producte final.

    “Si badem, la riquesa lingüística se'ns esmuny”

    IV Congrés de Literatura Infantil i Juvenil Catalana - Programa

    Llistat de traductors

    Lecture : Quels sont les goûts des enfants ?

    Que lean... y algo más.